Bel ons Offerte Mail ons

Betrouwbaar

Innovatief

Gecertificeerd

Astralift heeft onlangs de vraagstelling ontvangen om voor een grote supermarkt in Assen na te denken over een laad- en losperron voor vrachtwagens waarbij de vrachtwagens niet alleen moet worden gelost, maar tevens de goederen op een hoogte moeten worden gebracht van ca. 3 meter. De vrachtwagens lossen inpandig dus een oplossing om van de vrachtwagen op een hoogte te krijgen van 3 meter d.m.v. bijvoorbeeld een lange oprit behoorde niet tot de mogelijkheden.

Ons design centre heeft zich in een laad- en losperron vastgebeten en vond dit een mooie uitdaging.De uitdaging was om op een veilige manier de vrachtwagens te lossen en de goederen toch gemakkelijk op een hoogte van 3 meter te krijgen zodat ze verder in het magazijn van de supermarkt kunnen worden opgeslagen en verder worden gedistribueerd. De supermarkt werkt o.a. met dagelijkse vers-leveringen dus de een van de eisen was dat het ontwerp inclusief liften 99,9% beschikbaar moet zijn. Daarnaast dient het ontwerpt rekening te houden met 30 tot 40 vrachtwagens die op drukke dagen worden gelost.

 

We kwamen er snel achter dat dit niet alleen met een enkele goederenlift en palletwagens opgelost kon worden. Ons design centre heeft daarom een oplossing gezocht door twee goederenliften in de vorm van schaarheftafels met schachtwanden te integreren in een compleet loading dock die voor de tafels zou komen te staan. De vrachtwagens worden gelost op dit loading dock en via de liften direct op het juiste niveau gebracht. Om de capaciteit aan te kunnen, maar ook om continuïteit te waarborgen wanneer 1 van de liften zou uitvallen is er gekozen voor 2 onafhankelijke goederenliften. Deze oplossing verhoogd de efficiëntie doordat één van de liften beneden door de vrachtwagen kan worden geladen terwijl de andere op de verdieping wordt gelost.Het gehele ontwerp inclusief loading dock, dockleveller, trap naar het loading dock en goederenliften is door ons eerst volledig uitgewerkt in een 3D weergave. Een van de uitdagingen bij het laad- en losperron was dat we o.a. rekening wilden houden met aanrijdschade van vrachtwagens tegen het loading dock. Onze engineers hebben dit in de ontwerpfase hier al rekening mee gehouden door het loading dock volledig via boutverbindingen te ontwerpen.

 

Op deze manier kunnen beschadigde onderdelen makkelijk worden vervangen. Daarnaast is het loading dock zo ontworpen dat alle eventuele krachten die ontstaan bij te hard aanrijden van vrachtwagens worden afgevloeid via de muur, zonder dat de liftinstallaties hiermee in aanraking komen.Na presentatie van dit ontwerp aan onze klant waren ze snel overtuigd. De volledige constructie is in onze werkplaats geproduceerd. Wij zijn trost op het resultaat, welke u hieronder kunt aanschouwen.Heeft u een soortgelijke uitdaging neem gerust contact met ons op. Wij denken graag met u mee.

G
Going up met

Copyright © 2021 Astralift. All rights reserved